Bouwplannen?
Bouwplannen?

Projecten

Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado
Winkelcentrum Makado

Winkelcentrum Makado Beek

Opdrachtgever: Syntrus Achmea Vastgoed
Ontwerpers: Peter Claassens & Ralph Nicolai
Fotografie: Arjen Schmitz Photography
Locatie: Beek
Projectsoort: Revitalisatie winkelcentrum
Ontwerp / realisatieperiode: 2005 - Heden
 
Begane grond: 26.000 m2
Eerste verdieping: 13.380 m2
 
Ontwerp:
Makado in Beek is een van de eerste en weinige winkelcentra in Nederland die volgens 'Amerikaans model' gerealiseerd zijn. Een groot centraal, introvert centrum omgeven door parkeren, vrij liggend aan de rand van de bebouwde omgeving. Voor Makado heeft dit concept goed uitgepakt. Makado heeft een grote aantrekkingskracht op het publiek. Dit succes heeft ertoe geleid dat de huidige eigenaar mogelijkheden ziet om het bestaande centrum uit te breiden en te revitaliseren. Dit geldt zowel voor de buitenzijde als voor de passages. Met de uitbreiding wordt ook de parkeercapaciteit uitgebreid (twee parkeerdekken boven de uitbreiding).
Het concept van de uitbreiding is gebaseerd op de bestaande winkelstructuur (rondje Makado). De bestaande bouw en de uitbreiding worden integraal voorzien van een contenstalen lamellengevel. Doordat deze gevel een zekere chique, maar tevens terughoudende uitstraling heeft, is het mogelijk geworden om de entrees beter te positioneren. Hierdoor wordt de structuur verbeterd. Bij de vormgeving van de passages is optimaal gebruik gemaakt van de aanwezige hoogte. De winkels krijgen een uitstraling over de volledige hoogte met de mogelijkheid om zich ten volle te presenteren (reclame). Grote kaders geven structuur aan de passages en markeren de winkels en hun scheidingen. In de uitbreiding is een centrale pleinruimte toegevoegd. Aan dit plein wordt horeca voorzien en krijgen de trekkers een positie. Tevens zijn aan dit plein de stijgpunten naar het nieuwe parkeren gelegen. De vormgeving is neutraal met een combinatie van strakke lijnen (enigzins industrieel) en warme tinten met een maximale vrijheid voor de individuele ondernemer.