Bauhaus Groningen Groningen
Ontwerpers: Peter Claassens & Ralph Nicolai
Projectsoort: Bedrijfsgebouw
Oppervlakte: 19.350 m2
Bauhaus is een Duitse bouwmarktketen. Het betreft een grootschalige bouwmarkt (tot 20.000 m 2 vloeroppervlak). Bauhaus is in Duitsland en een aantal andere Europese landen een begrip. De formule kenmerkt zich door een bijzonder uitgebreid assortiment waarmee ook de zzp’er bediend wordt. De bouwmarkt bestaat doorgaans uit drie afdelingen, de bouwmarkt inclusief badkamerafdeling, het tuincentrum en de drive-in. In de drive-in kan de klant met de auto rondrijden om de, veelal volumineuze of zware, artikelen op te halen. De vestiging van Bauhaus is bij voorkeur aan de rand van de stad, waar de mogelijkheid tot nieuwbouw is in een vrijstaande vorm. De plattegronden en organisatie van de plattegronden wordt door de bouwafdeling van Bauhaus gecoördineerd en in de basis aangeleverd. Bauhaus wil zich vestigen op de Nederlandse markt en heeft daartoe inmiddels een zestal initiatieven ontwikkeld. De eerste Bauhaus wordt gerealiseerd in Groningen op het Sontplein. Aprisco Retail Parks heeft Bauhaus naar Nederland gehaald en heeft deze eerste vestiging ontwikkeld. Met de ’standaard’ huisstijl in wit en rood is het gebouw vormgegeven. De gebouwen krijgen doorgaans een grote rode dakrand die oversteekt. Hieronder zijn de gevels in wit of van glas. Het strenge ritme van het zes meter stramien is bij de witte gevels duidelijk afleesbaar en zorgt voor een zekere geleding in het gebouw. De kolommen staan aan de buitenzijde, omdat de gevels aan de binnenzijde vlak dienen te zijn in verband met het plaatsen van stellingen. Daar waar de gevels rood zijn, staan de kolommen aan de binnenzijde. Dit is op plekken waar het minder essentieel is om vlakke wanden aan de binnenzijde te hebben. De sociale ruimtes worden doorgaans opgenomen in het totale volume.